Pilíř první - každý je samouk

 

O tom, že se jazyk dá jen těžko naučit pomocí běžné školní výuky, svědčí mimo jiné i nevalná úroveň žáků posledních ročníků základních a středních škol. Ať už člověk navštěvuje kolik kurzů chce, vždy je jen na něm samotném, jestli si jazyk osvojí. Bez vlastní vůle, motivace a nemalých časových investic se výsledek nemůže dostavit. Proč tedy navštěvovat Jazykový klub 11? Úloha lektora našeho klubu se liší od tradiční role učitele v jazykovém kurzu. Je spíše tím, kdo žáka motivuje, kdo mu radí, kdo jej vede k samostatnosti v dalším vývoji. V souladu s čínským příslovím:

 

Dej někomu rybu a nasytíš ho na jeden den. Nauč ho rybařit a nasytíš ho na celý život.

 

Naším úkolem je seznámit žáka se všemi možnostmi a strategiemi, které mohou napomoci ovládnutí různých aspektů jazyka. Jak napsala slavná tlumočnice a překladatelka Kató Lomb :

 

Cizí jazyk je jako hrad. Je třeba jej obklíčit ze všech stran : noviny, rozhlas, filmy v původním znění, technická či odborná literatura. učebnice, kontakty s návštěvníky ze sousedství.

Kató Lomb, Polyglot - How I Learn Languages

 

Své žáky vedeme tudíž k aktivnímu využívání všech dostupných technologií - od „prehistorického“ sešitu a papírových kartiček se slovíčky až k internetu, počítači s komerčními i volně šiřitelnými programy, DVD a mp3 přehrávači, mobilnímu telefonu. Díky těmto dříve neexistujícím možnostem ukazujeme žákům, jak hospodařit s časem, jak využívat ke studiu i zdánlivě mrtvé okamžiky dne (cestování v dopravních prostředcích, stání ve frontách atd.) a získávat tak cenné minuty navíc, které by jinak byly promarněny.

Pilíř druhý - motivace