Pilíř třetí - jazyk si osvojujeme vnímáním

Tento třetí a velmi důležitý pilíř naší metody nemá tak úplně pozemský původ. Pochází z planety OXO a seznámil nás s ním La Denrée (Plechovka), mimozemšťan z filmu Zelňačka:

 

Le Glaude: Ale jak ses naučil náš jazyk?

La Denrée: Poslouchal jsem vaše lidi – každý den, každou hodinu, každou minutu. Jsem z planety Oxo.

 

Zelňačka, © 1981, René Fallet, Jean Girault

 

 

Skutečnost, že jazyk se z největší míry osvojuje poslechem, potvrdila i pětiletá švédská holčička Cleo :

 

Radovan: Cleo, ty umíš anglicky?

Cleo: Shut up, father!

 

Cleo, 5 let, Uppsala, Švédsko

 

Díky tomu, že se ve Skandinávii filmy, a dokonce ani pohádky pro děti, nedabují, je v těchto zemích angličtina téměř druhým rodným jazykem. Naproti tomu příslušníci „hrdých“ národů, které většinu filmových a televizních děl „przní“ dabingem, mívají obvykle s osvojením cizích jazyků daleko větší problémy.

 

A konečně do třetice všeho dobrého - význam poslechu pro osvojení jazyka zdůrazňuje svým celoživotním dílem a výzkumy americký lingvista a pedagog Stephen Krashen. O jeho hypotéze „srozumitelného vstupu“ (comprehensible input hyphotesis) více na jeho stránkách zde.

 

 

 

Pilíř čtvrtý - trénink, nikoli učení